Thursday, January 31, 2008

Asal Usul Perkataan Baru

Uisshhh... tetiba laks aku boleh bukak entry nie... actually bukan per sebab aku pun tengah tatau nak tulis pasal per... korang perasan tak yang sekang nie banyak perkataan baru yang kuar... maksud aku perkataan dalam bm ler... ada sesetengah tur dah lama pun tapi sajer aku nak kasik up jer... sekang nie pun aku dapat rasakan yang bahasa haku dah semakin menjunam.. wakaka... sejak- sejak abis form 5 terus aku lupa ayat- ayat buku.... kalo cakap sekang main hambur jer apa- apa perkataan pun... tatabahasa pun dah tunggang langgang.... kalo korang tak caya, tengok jer ler ayat yang aku guna tuk tulis segala macam entry kat sini... ntahapahapa.. janji aku paham..... ada yang diamik dari bahasa lain, perkataan yang digabung, dari keadaan sekeliling and lain- lain..

Ok, kat sini aku nak kasik aku nyer opinion jer... maybe betul or maybe tak... 1st perkataan baru yang aku belaja dulu adalah usha means tengok [nak kata first tuh tipoo ler tapi yang nie memang aku ingat sangat sebab aku kena tanya member apa meaning]... bila aku belek- belek buku arab rupanya word tuh dorang cilok dari arabic word... hahaha... camner ler aku leh tak perasan sedangkan memang aku study arab time tuh... *grin**

Pehtu laks perkataan hampeh.... hampeh bermaksud hampas kelapa yang tak der apa- apa guna laie lepas santan diperah.... contoh ayat yang selalu aku dengar and ramai orang guna "ko nie hampeh tul ler".... kalo kita cakap orang tur tak guna cam kureng sket so, better guna hampeh... huk3!!!

Mmmm.... lagi yang aku ingat pasal rambut gutter... yang nie plaks sejenis pesen rambut lelaki yang glamer time 2001 or 2002..... kalo nak sebut nama pesen yang betoi² hair designer bagi aku memang tatau... yang aku tau sebabkan pesen tur melengkung cam longkang air hujan a.k.a gutter so kitorang pun start memberi nama cam tuh... rambut depan dorang disikat melengkung keatas...tapi aku tatau ler orang lain panggil per... yang aku ingat sebab aku yang mula panggil dulu lepas aku belajar pasal gutter kat kelas... hwaawawa... last² budak batch aku pun panggil cam tuh.....

Korang pernah tak makan ayam rangka?? yang selalu jual kat pasar malam tuh... yang tak banyak isi cuma tulang temulang jer... huk..huk..huk... ayam tur kitorang panggil ayam structure sebab yang tinggal hanya struktur ayam... isi sumer dah tak ada..... time tur kitorang belaja subjek structure so, dengan tak de kena mengena, kitorang panggil ayam tuh ayam sturcture.... sume berlaku sebab member aku suka makan ayam tuh...

Selain apa yang aku sebut tuh, memang berlonggok laie perkataan baru yang diguna pakai sekang.. antaranya otai, gitu- gitu [ayat dalam citer p.ramlee yang apek guna as trademark means camtu a.k.a macam itu], cilanat [celaka+lahanat], cipan, cilok and memacam laie..... apapun yang penting jangan mempraktikkan dalam penggunaan rasmi tapi boleh digunakan time nyembang... janji paham apa maksud yang nak disampaikan....

No comments: