Sunday, June 17, 2012

West Australia Hari 4 ~ Augusta


 Morning Bunbury! Hari nie seperti biasa kami akan menyediakan lunch sendiri. Kat Wander Inn nie telah diberikan breakfast jadik kami ngap sahaja roti yang ada manakala lebihannya kami tapau sahaja. Selepas check-out, kami pusing-pusing bandar Bunbury. cam-whore sekejap di tepian pantai dan bersama lighthouse sebelum meneruskan perjalanan ke Augusta. 


On the way tuh kami singgah ke Busselton sebab nak ke Busselton Jetty. View chantek dan kami meniti jetty tersebut dengan harga aud2.50 seorang.. few pics there and i love oceans+blue skies....freezing sebab angin menderu+winter :) amat nyaman 

Sepanjang ke Augusta ada tempat-tempat yang boleh di singgah seperti winery farm, chocolate factory, nougat factory, fonti farm dan sebagainya. Dorang punya farm and factory nie boleh kita serbu terus untuk membeli produk-produk mereka ataupun melawat ladang yang terbentang luas. Masa kami pergi tuh, hanya sempat singgah di Fonti Farm sahaja. Aya and Kak Jah beli cheese tapi aku memang tak boleh blah dah sebab tersalah rasa cheese yang pure..Pehhh, bau lembu tuh... sekali, ada yoghourt kat situ..apo laie terus membeli lah aku yang 500g sahaja..

Suppose kami nak ke chocolate factory tapi segalanya terlepas. Kami stop di pekan Margaret River menuju ke tourist center untuk dapatkan maklumat.. memang sah kami telah terlepas segalanya. Apapun, perjalanan harus diteruskan. Kami pun tidak berasa ralat kerana plan asal kami untuk ke Albany telah dibatalkan. Jadi, tempat-tempat yang kami tak sempat cover ketika pergi akan kami cover time balik nanti. Namun, bagi yang akan meneruskan perjalanan anda ke Albany seharusnya merancang perjalanan dengan baik tanpa miss tempat-tempat yang harus pergi di Bussell Hiway kerana laluan balik dari Albany akan melalui jalan yang berbeza pula. TAPI, kalo korang nak lalu hiway yang sama pun takpe cuma pada aku better amek route berbeza sebab kita dapat explore laluan lain :) chill kan!


Kami decide terus shoot ke Augusta sebab Cape Leeuwin ada masa lawatan. Akhirnya, sampai juga di Cape Leeuwin. Drive dalam 45 minit sahaja dari pekan Margaret River tuh.. sangat dekat hoccay.. Kami tidak naik ke atas lighthouse tu sebab bayaran yang berbeza dikenakan. Jadi, kami bayar aud5 sahaja untuk ground tour.. Lunch nasi beriyani ayam kat atas rumput depan southern ocean..sambil tengok whale berenang-renang. Cantik, aman, nyaman dah segar! Jatuh chenta dengan Aussie :)

Jam 4.30 petang kami keluar dari Cape Leeuwin. Menuju ke pekan Augusta mencari Baywatch Manor Augusta Hostel. Jumpa! check in dengan aud28 untuk 4 beds room. After cek-in, kami keluar nak carik makan tapi memang Augusta pekan mati. Tak happening semetelah penduduk-penduduk ramai yang keluar ke Margaret River sebab ada pesta Whale Song kat sana. Kedai pulak as usual tutup pukul 5 petang. Lastly, kami pun decide dinner kat hostel sahaja. Masak nasik putih dengan ayam masak merah. Kenyangggg..then, lepak-lepak kat living room sambil nengok tivi. Dah ngantuk masing-masing masuk tido. Akulah tido paling awal dengan tak mandinya tapi terjaga pukul 12 lebih then gi mandi :)

No comments: