Tuesday, October 30, 2007

My Old School ^_^

Semalam aku menggoggle nama skoolah aku Madrasah Idrisiah and aku ader terjumpa satu blog senior aku batch 94-98… active gaks blog tur and at least terubat gaks rindu aku kat sekolah kesayangan tuh and sume pelajar… masa raya ritu aku ader lalu depan sekolah aku and tak banyak perubahan yang aku lihat dilakukan terhadap sekolah tur… maklum ler, kawasan terhad and yang aku nampak bangunan baru dah di cat warna lain.. kalo tak silap aku kaler peach….. itu pun dah lama rasanya cat tur di tukar… tapi sekurang- kurangnya ada jugak perubahan sejak aku tinggalkan Idrisiah…. Masa aku still study kat sana, bangunan tur warna biru…..

Teringat balik macam mana aku boleh masuk sekolah tur.. before aku study situ, abang aku dah terlebih dahulu study situ… nak masuk skoolah kena amik and pass exam and syukur aku lulus and di terima study kat Madrasah Idrisiah… neway, aku pun at first tatau yang itu adalah sekolah agama… bile parents dah suruh aku amik exam, aku pi jer ler…. Aku masuk bulan December 1994 and tak ingat dah tarikh biler… means aku adalah pelajar Madrasah Idrisiah batch 1995-1999... Yap!! SPM '99 last generation.....Start dari first masuk, sumer pelajar Form 1 kena orientasi selama 40 hari… tak boleh telefon, jumpa atau any contact ngan parents or other families and relatives.

Masa ritu macam- macam jenis manusia aku jumpa…. And of course aku tak sedey sebab aku tak rasa sedey…. Hehe…. Ukti- ukti upper six di tugaskan untuk menjaga kitorang yang akan menghuni di asrama Mariah selama setahun sebelum berpindah ke Aspuri. Ketua warden of course Ustazah Aminah and di assist oleh ustazah- ustazah lain yang menghuni Mariah… Selama 40 hari, kitorang kena menghafal Al- Ma’surah, Surah Yassin and Surah Sajaddah…. Tapi yang paling penting Al- Ma’surah sebab before abis orientasi kitorang akan di test oleh para ukhti sekalian.

Kenangan tinggal kat hostel memang tak boleh dilupakan… Masa dalam orientasi lagi aku dah buat hal and kena sound dengan sorang UT sebab menjawab cakap… haha… small matter jer pada aku tapi bila di fikir balik, itu tanda kita tak hormat dengan orang lebih tua sebab menjawab… huk3…. Aku jugak pernah ketuk ketampi 100 kali sebab lambat nak pergi prep.. masa tur aku carik selipar hilang last² kantoi ngan Ustazah Aminah.. huh.. macam- macam… Biler dah naik Form 2, kitorang kena pindah ke Aspuri and di jaga oleh Ustazah Norlia a.k.a Kak Da…

Banyak gaks salah yang aku buat time sekolah tapi pada aku sumer tur bukan kesalahan berat and jenayah… sebab aku selalu lambat bangun so, selalu tertinggal solat jemaah subuh… pehtu, aku suka mandi pas semayang and biler lambat, aku nyorok and biar sumer orang turun assembly and pergi makan dulu… time dah takder orang baru aku panjat pagar nak turun sebab sumer pintu dah kunci… kalo aku tunggu soh pengawas bukak, sure aku kena denda… huhu….. Time sekolah, kalo malas nak masuk kelas aku akan lepak dalam longkang besar dekat dengan rumah bulat ngan other member… port tur cuma 3 orang jer yang tau… Time petang laks, pas abis makan malam, kitorang suke lepak and borak- borak atas gelung dekat ngan tempat bakar sampah….

Denda yang aku kena pun dah tak terkira banyaknya… paling glamer of course ketuk ketampi…. Sampai longlai kaki tapi still tak insaf.. haha… Kalo takat kutip sampah satu sekolah memang dah biasa… pastu, aku jugak pernah kena tanam pokok bunga, pakai baju batik and kena prep time cuti, tulis 1000 perkataan saya takkan lakukan kesalahan lagi, tidur dengan warden, cuci bilik air, cuci longkang, buang sampah bilik air, jalan itik and many more…

Even aku nakal, tapi aku jugak pernah di calonkan untuk jadik pengawas sekolah… haha… aku tatau apa motif tapi of course aku tolak… sori ler kalo aku nak jadik pengawas sebab aku memang tak suka nak pi jaga tepi kain orang and nak cari kesalahan orang nieh…. Aku bebas ngan status biasa… haha…. Apa pun thanks to mudir sekolah, all warden yang sudi menjaga aku dari form 1 until form 5, para cikgu, ustaz and ustazah, akhi and ukhti sekalian, all my beloved frens and adik- adik junior… love u guys…


~~Note: seronok bila ada banyak kenangan time sekolah~~

No comments: