Wednesday, May 16, 2007

Pekerja Mogok aka Demonstrasi

Tanggal 16 Mei 2007 bersamaan hari Rabu, adalah hari guru tapi kat kilang aku adalah hari mogok sebab gaji bulan April tak masuk agie....huhu....aku pun tatau yang dorang mogok sebab time aku sampai jer dorang dah berkumpul ramai² depan opis n takmo keje....aku ingatkan dorang tunggu trip nak balik umah bagi yang nite shift......hurrmmm...macam-macam karenah foreigners ni....actually, bukan dorang jer yang tak dapat gaji lagi, kitorang yang local nie pun tak dapat gaks tapi tak ler sampai nak mogok cenggitu....dorang kata kalo soh keje kena bayo gaji.....last sekali, HR panggil Account turun tuk kasi tau condition yang sebenarnye sebab dorang nak dengar sendiri dari mulut Account pasal date gaji akan masuk......nak kata dorang mogok teruk sangat pun tak ler cuma dorang nie nak tau biler sebenarnya gaji masuk sebab memo pasal gaji lambat tak kuar....n kebetulan local nyer staffs dapat advanced RM 300.00 bagi supervisor ke bawah...sebab tu dorang cam tak pueh ati sebab foreigners tak dapat advance.....tapi bile di pikir balik, dorang nie ada yang takmo amik advanced sebab takmo dapat duit sikit²...hemm...sebab tur ler company takmo bagi advanced kat dorang.....(eksen gaks dorang ekk ^^!)lastly, bile dah confirm ngan customer yang cheque dapat ari nie n gaji compem masuk ari jumaat malam, baru dorang sumer leh accept.....


Dah abis settle pasal mogok nie, mesyuarat tergempar dorang buat antara Management, Account, HR ngan wakil² foreigners dari negara dorang.....biler dah diskus sumer matter, baru nampak dorang cam dah pueh ati sket....pastu HR pun siap buat list bagi foreigners yang nak balik negara dorang n aku tengok ramai gaks foreigners yang dah lebih tiga tahun dok sini tapi takmo balik...aku pun cam terkejut ler sebab dorang takmo balik sedangkan tau yang company pun cam segan-segan jer nak idup.....haku pun tak tau nak kata per.....maybe dorang seronok kot keje kat sini tapi yang tak paham kenapa dorang nak keje kat sini kalo tau banyak probs??...... nak jawab aku pun tak tau....so, juz leave that matter!!

No comments: